rawlicious_socker-15

Varför vi inte gillar raffinerat socker och vad vi tycker att man ska välja istället.

Vi reder ut sötningsdjungeln.

Vitt socker, det vi kallar strösocker och bitsocker, kommer från sockerbetor och är hårt raffinerat, det betyder att man kemiskt renar och rensar betan först vilket gör att sockret blir en produkt helt utan näring, dock fortfarande med mycket energi. Det bruna sockret (ex. muscovadosocker eller råsocker) som kommer från sockerrör har inte raffinerats lika hårt som det vita sockret och innehåller därför en liten men rätt obetydlig mängd mineraler och vitaminer.

Både rör- och vitt socker har ett högt glykemiskt index (GI), som är det mått man använder när man mäter hur olika kolhydratrika livsmedel påverkar vårt blodsocker. Mat och dryck med högt GI ger en snabb blodsockerstegring vilket gör att vi känner oss uppåt och pigga, men bara en kort stund. I samband med detta så triggas belöningscentret i hjärnan och detta kan över tid skapa ett beroende då vi vill ha mer av den kicken. Ett lågt GI indikerar däremot att blodsockret stiger långsammare vilket också ger en mättnadskänsla som håller i sig under längre tid.

Dessutom verkar, framförallt, det raffinerade vita sockret försurande på våra kroppar och i en sur miljö ökar risken för inflammationer som i sin tur kan leda till olika sjukdomar och det vill vi ju inte.

Därför vi vill ge lite tips på vad man kan använda istället och som även tillför vitaminer och mineraler, har ett lägre GI och som inte påverkar din kropp så pass negativt som vitt socker gör. För vi vill kunna söta våra desserter och få fram andra smaker med söta ingredienser när vi lagar mat utan att det påverkar vår hälsa. Sedan gäller det som med allt, att vara lite måttlig och använda sunt förnuft även då det gäller denna typ av sötning.

Vi har satt ihop en lista med alternativ som vi gillar att använda när vi gör desserter och mat, och som vi hoppas du får inspiration av att testa. Dessa hittar du i vanliga välsorterade matbutiker. 

dubbelbild

The list:

Dadlar
Finns både färska och torkade. De är söta och lite sirapsaktig smak. Passar mycket bra i desserter och som snacks. Testa även att mixa ned en dadel eller två i din smoothie och nötmjölk för en lite sötare och lenare smak. Dadlar innehåller höga halter av kalium, kalcium, B-vitamin och järn. GI-värdet är relativt högt och varierar beroende på om de är färska eller torkade.

Kokossocker
Utvinns från kokosblomsnektar och har en härlig söt, karamellig smak. Vi skulle säga att det passar vid alla tillfällen då du annars använder dig av vitt socker, bland annat till bakning, varm choklad eller rårörda lingon. Har ett lågt GI-värde och innehåller antioxidanter.

Honung
Är en oraffinerad och dessutom fermenterad produkt vilket gör att den innehåller godartade mjölksyrebakterier som sägs vara bra för immunförsvaret och även antiinflammatoriskt. Använd helst en honung som inte blivit upphettad över 42 grader för att behålla så mycket näring som möjligt. Vi använder den till det mesta, till exempel ringlar den över gröt, balanserar dressingar med samt vid bakning. I förkylningstider tar vi ofta en tesked med honung och suger på då det kan verka lindrande för bland annat rethosta. GI-värdet för honung är lägre än för socker men ändå relativt hög. 

Agave
Agavesirap utvinns ur saven från agavekaktusen som växer i Mexiko och USA. Den har ett lågt GI-värde men en hög andel fruktos och bör därför användas med lite försiktighet. Den passar bra i desserter och eftersom den är 25% sötare än socker behöver man inte använda så mycket.

Stevia
Är ett sötningsmedel som utvinns från växten Stevia som ursprungligen kommer ifrån Sydamerika. Det är 300-400 gånger sötare än socker men påverkar inte blodsockret alls, innehåller inga kalorier och ingen energi. Vilket gör att det inte heller har något GI-värde alls. Tack vare det har stevia blivit ett väldigt populärt sötningsmedel de senaste åren. Vi använder det ibland vid bakning, det kan dock ha en lite bitter eftersmak och många tycker att det smakar lite artificiellt. 

Björksocker
Som även kallas Xylitol tillverkas av saven från björk. Det har ett mycket lågt GI-värde och få kalorier. Det passar i bakning och har liknande sötma som socker. 

rawlicious_socker-14