Nöt- och frömjölk

Tips på alternativ till komjölk.

Vill du prova alternativ till vanlig mjölk? Att göra smoothies på, dricka som den är, göra chiapuddingar eller overnigth oats på, eller ha på morgongröten. Nu finns det många växtbaserade, bra produkter som du hittar i din mataffär men varför inte prova att göra din egen. Blir både billigare, och utan tillsatser eller socker. Här ger vi dig lite tips på vägen, varför vi gillar att använda oss av nöt/frö mjölk och så finner du ett recept på hur du enkelt gör din egen mjölk av nötter eller frön.

Vår främsta anledning till varför vi gillar nöt- och frömjölk är att det är fantastiskt gott, nyttigt och ett bra miljöval. Det sägs faktiskt att en näve nötter om dagen ger ett långt liv så varför inte prova?!

En annan av anledningarna är att det är rätt många av oss som reagerar negativt på laktos och mjölkprotein samt att forskning visar på att det kan vara bra att dra ner på intaget av mjölkprodukter.

Risken att få i sig för lite kalcium av att ta bort mjölk ur sin kost är väldigt liten om du ersätter den med likvärdiga alternativ. Både frön och nötter är stora källor till både kalcium, nyttiga fetter, protein, antioxidanter och en mängd vitaminer och mineraler. Flera av de mjölkfria alternativen du kan köpa innehåller dessutom tillsatt kalcium så mängden blir lika hög som i standardmjölk. Tänk på att en del av de nöt- och frömjölk som du hittar i mataffären innehåller tillsatt socker, är rostade samt att de ekologiska varianterna inte får innehålla tillsatta mineraler eller vitaminer.

Mandelmjölk
Mandeln som är en stenfrukt är väldigt god att göra mjölk på och passar vid alla tillfällen då du vanligtvis använder mjölk. Dessutom är mandel fullproppad med magnesium, zink, kalcium, kalium, järn, E-vitamin, fettsyror, protein samt fibrer. Finns att köpa eller så gör du din egna. Du kan använda mandlarna som de är eller skålla dem först för att få en vitare lite lenare mjölk.

Havremjölk
Havre innehåller mycket fibrer som är bra för magen och som håller dig mätt länge. Havre är rikt på B-vitamin, magnesium, järn, fosfor, zink, aminosyror och antioxidanter.
Havremjölk gör du så här:
Mixa 3 dl havre med 1 liter vatten och en liten gnutta salt. Tillsätt eventuellt 1 tsk rapsolja av neutralsmak.
Passar särskilt bra till smoothies och gröt.

Hampamjölk
Hampafrön har en perfekt balans mellan omega 3- och omega 6, ett högt innehåll av protein, magnesium, järn, zink, kalium, fosfor samt E- och B- vitaminer. Hampamjölk är god som den är och passar också väldigt bra i smoothies, särskilt efter träning eftersom den är så proteinrik. Den är enkel att göra eftersom du varken behöver blötlägga fröna eller sila dem om du använder skalade frön. Du kan även använda oskalade men behöver då blötlägga dem förslagsvis över natten och sila dem efter du mixat fröna med vatten.

Sesammjölk
Sesamfrön, särskilt de oskalade är en superb källa till kalcium och omättat fett. När du gör frömjölk av oskalade sesamfrön får du ett lika högt kalcium innehåll som finns i standardmjölk. Smaken kan dock upplevas som lite kärv så en del föredrar att ta hälften skalade och hälften oskalade. Passar att smaksätta och är god till gröt och smoothies.

Hasselnötsmjölk
Vill du snabbt fixa din egen nötmjölk är det hasselnötter du ska använda. De behöver inte blötläggas då de inte innehåller de svårsmälta enzymerna som de flesta andra nötter gör så det är bara mixa med vatten och du har en god nötmjölk färdig i ett svep. Hasselnötter är rika på folat, omättat fett, E-vitamin, koppar, protein och fibrer.

Mjölk gjorda på casehwnötter och macadamiannötter blir härligt krämigt god och du behöver inte sila den efter du mixat nötterna. Cashewnötter innehåller zink, järn, magnesium, koppar och är den nöt som innehåller minst kalorier.
Macadamiannöten är känd som ”världens finaste nöt” och har ett högt innehåll av protein, kalcium, kalium, natrium, selen, järn. B-vitaminer, samt omega 3- och omega 6.

Allt du behöver för att göra din egen frö eller nötmjölk är en blender som är minst 1000W stark och en nötmjölkspåse (förutom till cashew, macadamia och skalade hampafrön som inte behöver silas.) Du kan med fördel blanda olika nötter och fröer. Testa dig fram till din egen favorit.

Grundrecept
2 dl frön/nötter
1 liter vatten
1 liten nypa salt.
Om du vill kan du söta din mjölk något med till exempel 1 krm vaniljpulver, 1 liten banan, en liten nypa kanel, 1 tsk honung, någon dadel eller lite agavesirap.

Blötlägg nötterna/fröna i vatten över natten på en sval plats. På morgonen därpå sila bort vattnet och skölj noga. Mixa nötterna/fröna med hälften av vattnet tills de är finfördelade. Häll i resten av vattnet och valfri smaksättning om du så önskar och mixa lite till. Sila genom frömjölspåsen. Spara gärna nötmassan som blir kvar och förvara i kyl eller frys för att använda vid till exempel bak eller veggobiffar. Skölj sedan påsen i varmt vatten med lite diskmedel.

Hemmagjord mjölk förvaras helst i glasflaska/burk med lock i kyl och håller 4 dagar. Den kan skikta sig lite men blir slät om du vispar lite i den.