En grön juice.

Att juica sina grönsaker, rotfrukter, bär och frukter är ett utmärkt sätt att på ett gott och enkelt sätt få i sig en mängd vitaminer, mineraler, antioxidanter och protein.

IMG_4392

Recept på den här gröna juicen hittar du längre ner på sidan.

Vi slår ett extra slag för de gröna juicerna innehållande gröna blad så som spenat, grönkål, manche sallad, ruccola och även broccoli. De har en utrensande effekt, innehåller en mängd vitaminer, järn, kalcium, klorofyll, protein och har även en basisk inverkan på kroppen. De kommer heller inte belasta ditt blodsocker på samma sätt som om du bara använder frukter och bär. Vi blandar ofta i någon eller några frukter och bär för att maxa med vitaminer och antioxidanter och för att det blir så himla gott. Du behöver dock inte så mycket frukt eftersom den söta smaken verkligen kommer fram när du juicar.

Skillnaden mellan juice och smoothie:
När du juicar försvinner fibrerna från de ingredienser du använder medan när du gör smoothie får du med allt. Det är lite smaksak vad man föredrar och båda sätten är fantastiska sätt att fylla på med näring och energi. Smoothie blir lite mer krämig och mer mättande och en juice kan kännas mer lättdrycken och fräsch om man inte känner sig så hungrig. Vissa rotfrukter och grönsaker som rödbeta, broccoli, fänkål blir lite skarpa i smaken i smoothies och passar bättre att juica tycker jag. Du kan även juica vissa grönsaker och sen använda råsaften att mixa tillsammans med andra ingredienser när du gör din smoothie.

FullSizeRenderTill vår gröna juice använde vi:
En hel broccoli
Ett päron
1/2 mango
2 st stora kvistar grönkål
2 cm ingefära
1 matsked pressad citron
Sköj broccolin och grönkålen noga. Skala ingefäran och mangon. Hacka allt i bitar så stora att de går ner i din juicer/råsaftcentrifug och häll sist i den pressade citronsaften direkt i juicen.

 

 

Bäst smakar den helt nygjorda juicen och den innehåller då även som mest näring. Använd helst ekologiska ingredienser för att minimera skadliga ämnen och för våran miljös skull. Dessutom lovar vi att de ekologiska grönsakerna smakar så mycket godare och mer. Juicen går att spara, vi häller den i glasflaskor med lock och förvarar den i kylen upp till ett dygn. Men ju längre den utsätts för syre desto mer vitaminer och näring försvinner.

Grönsaksresterna som blir över går utmärkt att spara och använda i till exempel brödbak, desserter, veggobiffar eller raw grönsakssbollar.

De flesta frukter och grönsaker behöver du inte skala. Bara de med tjockt skal som ananas, melon och citrusfrukter. Kärnor och skaft rensas bort i centrifugen. Grova rotfrukter och med jordigt yttre bör du skala. Men i med hel broccoli, fänkål, grönkål, tomater, bär, chili, palsternacka. Det är bara att testa dig fram.